Dieselpartikkelfilteret har blitt et stort og dyrt problem på norske biler

Publisert den 20/7/2020

Hele 474.737 brukte biler fikk ny eier i 2019. Det utgjør nesten 77 prosent av det norske bilmarkedet. Nesten halvparten av alle disse var dieselbiler, mens om lag åtte prosent var elbiler, viser tall fra FINN motor.

Det finnes fortsatt veldig mange dieselbiler på norske veier og nye biler selges hver dag. Felles for de fleste av disse bilene er at de er utstyrt med et diesel-partikkelfilter (DPF) som er montert på eksosanlegget. Dette filterets oppgave er å fange opp sot og andre partikler fra forbrenningen og dermed redusere helse- og miljøskadelige utslipp.



Men det med dette filteret som med mange andre filter. Det kan gå tett.



Dette selv om filteret skal være selvrensende ved at det renser seg selv ved å brenne opp de oppsamlede partiklene. For at dette skal kunne skje, må eksostemperaturen være høy, noe som igjen vil si at bilen enten må kjøres på en lengre tur i høy hastighet, eller med stor belastning (høyt turtall) Om dette ikke gjøres, kan man oppleve at bilen går i «nødmodus». Bilen reduserer effekten og toppfarten og forsøker da å «overleve» ved å redusere forbrenningen og dermed antall sotpartikler som går gjennom filteret.



DPF dieselpartikkelfilter
DPF: Lyser denne lampen er det fare på ferde.

Om dette skjer, bør man ta turen til nærmeste forhandler som via diagnoseutstyr kan forsøke å kjøre en tvungen renseprosess av filteret, men ikke alle biler har denne muligheten.

Om bilen ikke har denne muligheten, er filteret tett og det finnes bare én løsning på problemet. Nemlig å bytte filter. Dette filteret er lukket. Det betyr at det ikke går an å bytte innsats, åpne det eller rense det på noen vis. Det må kort og godt byttes. Noe som kan være alt annet enn en billig fornøyelse. Priser på mellom 20 - 30.000 har blitt mer vanlig enn uvanlig på en slik jobb



Hvordan kan Flexfuel hjelpe?

Lyser dieselpartikkelfilterlampen (DPF) er det viktig at du raskt besøker et servicesenter. Da kan vi forsøke å hjelpe deg og rense filteret, slik at du ikke behøver å bytte det. Vi anbefaler uansett at du regelmessig gjør en motorrens slik at problemet ikke oppstår og at motoren ikke overbelastes

Hva får du igjen for det?


Du får en bil med bedre effekt, lavere drivstofforbruk og mindre utslipp. Om du kjører regelmessig dekkes den lave utgiften inn bare i redusert drivstofforbruk.


Alt i alt en sikker vinner.


Kilder: TV2, FINN.no