Hvordan virker dieselpartikkelfilteret - DPF?

25. april 2024

Dieselpartikkelfilteret (DPF) er et spesielt filter som sitter i forbindelse eksosrørene og fungerer som bilens avfallsmottak. Filteret ser ut som en bikake innvedig med mange små ganger og består av edle metaller.

Dieselpartikkelfilter lyset lyser i dashbord

Hovedfunksjonen til partikkelfilteret er å være bilens avfallsmottak ved å redusere utslippene av partikler i eksosgassene. Bilens datamaskin kontrollerer sotinnholdet i filteret og hvor tett det er ved å måle trykket før og etter filteret ved hjelp av en differensialtrykksensor. Partikkelfilteret (DPF) ble utviklet på 1970-tallet for å oppfylle de europeiske forurensningsstandardene, kjent som "Euro Standards".

Disse standardene ble innført for å redusere utslippene av skadelige partikler og er klassifisert i seks kategorier:

  • Euro 1: 1. januar 1993
  • Euro 2: 1. juli 1996
  • Euro 3: 1. januar 2001
  • Euro 4: 1. januar 2006
  • Euro 5: 1. januar 2011
  • Euro 6: 1. september 2015

Funksjonen til de sjeldne metallene i filteret

DPFen inneholder ofte sjeldne metaller som platina, palladium og rhodium. Disse metallene fungerer som katalysatorer og har en viktig rolle i:

  • Katalytisk oksidasjon: De sjeldne metallene hjelper til med å katalysere oksidasjonen av skadelige gasser som karbonmonoksid (CO) og hydrokarboner (HC) til mindre skadelige stoffer som karbondioksid (CO₂) og vann (H₂O).
  • Reduksjon av sotforbrenningstemperatur: Metallene bidrar også til å senke temperaturen som kreves for å brenne av sotpartiklene i DPF, noe som gjør regenereringsprosessen mer effektiv. Ved å kombinere filtrering og katalytisk funksjon, bidrar DPF til renere eksosutslipp, bedre luftkvalitet og reduserte miljøpåvirkninger.
Ved å fjerne disse partiklene bidrar DPF til renere eksosutslipp og bedre luftkvalitet.

Hvorfor tetter DPFen seg?

Det er flere grunner til at dieselpartikkelfilteret tetter seg. En er kjøremønsteret. Korte turer med lav hastighet fører gjør at motoren ikke blir ordentlig varm og oppnår ikke en ideel driftstemperatur. Den soter da mer – noe som igjen fører til at filteret bygger opp sotavleiringer og tetter de små gangene.

En annen grunn er tilsotning på deler i selve motoren, som igjen fører til en dårligere forbrenning og dermed mer soting.

Trimmede og optimaliserte biler kan også oppleve feil på DPF da bilens sensorverdier og utslipp endres.

DPF-en og EU-kontroll

Tidligere har bileiere forsøkt å fjerne EGR-ventilen og dieselpartikelfilteret (DPF) fra kjøretøyene sine for å unngå kostbare reparasjoner. Dette er ulovlig og kjøretøyet vil da ikke oppfylle kriteriene for EU-kontrollen (PKK).

Hvordan vet jeg om dieselpartikkelfilteret er tett?

Hvis DPF blir tett av sot eller det oppstår andre feil, vil det vanligvis vises et oransje lys på dashbordet som vist nedenfor.

Slik ser DPF lampen ut

Et tett dieselpartikkelfilter øker eksosutslippene, gir dårligere motorytelse og høyere drivstofforbruk og kan føre til at bilen går i nødmodus.

Hvordan vedlikeholder jeg dieselpartikkelfilteret?

For at filteret ikke skal tette seg foretar bilen noe som kalles passiv og aktiv regenerering.

Passiv regenerering skjer som oftest av seg selv når du kjører på lengre turer og med et høyere turtall. Dette øker eksostemperaturen slik at den bidrar til å brenne av overflødig sot i filteret.

Det er derfor anbefalt, en gang imellom, å ta en kjøretur på 30 til 50 minutters med vedvarende hastighet på motorvei, for å hjelpe til med å rense filteret.

Det er imidlertid ikke alle sjåfører som får utføret denne kjøring regelmessig – og det er grunnen til at produsentene har utviklet en alternativ form for regenerering, kalt aktivt regenerering.

Ved en aktiv regenerering blir diesel sprøytet direkte inn i filteret og antennes. Dette fører til en avbrenningstemperatur som ideelt ligger over 600 grader

Hva om regenerering ikke virker?

For at bilen skal kunne sette i gang regenerering er det på mange bilmodeller en rekke kriterier som skal oppfylles. Det kan være slik som riktig sensorverdier, omdreininger over tid og nok drivstoff. I mange tilfeller oppfylles ikke verdiene og partikkelfilteret vil tette seg til. Da kommer det som oftest feil på dashbordet.

Om verken passiv eller aktiv regenerering virker kan verkstedet som regel sette i gang en tvungen regenerering og selv om det ikke er en 100 % garantert løsning, lykkes det vanligvis med å fjerne overflødig sot og la DPF fungere og regenerere igjen.