FlexFuel ønsker å eliminere bruken av ulovlige metoder i bilbransjen

mandag 20. juli 2020

Blending eller å sette EGR-ventilen (Eksos Gass Resirkulering) på bilen ut av spill er en metode for å hindre videre problemer med denne delen. EGR-ventilen har som oppgave å resirkulere eksosgassen og gi en lavere forbrenningstemperatur, noe som igjen fører til mindre utslipp av skadelige NOX gasser.

EGR-ventil før og etter karbonrens

Metoden benyttes ofte av bilverksteder og av tilbydere av bil-tuning. Ved å se på bruktbilannonser på finn.no kan man se at metoden er hypping benyttet.


«Partikkelfilter fjernet og EGR lukket, etter det ble bilen omprogrammert så alt skal være ok med tanke på utslipp»
«Dpf og egr er fjernet og kodet vekk»
«EU ut mars 2022 EGR og dpf delete»
«Bilen er chipet av proff firma og egr er valgt bort»


Det er ikke uten grunn at metoden benyttes da ulempen med EGR-ventilen er at den kan bli tilstoppet med sot og gi en dårligere ytelse på bilen, feilmeldinger eller måtte byttes. Men metoden med å blende eller sette EGR-ventilen ut av spill er ulovlig og kan i verste fall være med på å ødelegge motoren. Det har heller ikke vært alternative metoder tilgjengelig før nå.


Hydrogenrens fra Flexfuel er en ny metode som løser problemet 2 ved å injisere hydrogen inn i motoren og er en 100% ren løsning helt uten bruk av kjemikalier og man har derfor ikke behov for å ty til den gamle løsningen.


Ved å gjennomføre motorrens med hydrogen bidrar du også til å kurere og vedlikeholde problemer med andre deler slik som DPF (dieselpartikkelfilter) og turbo. Ved bytte av disse delene snakker man oftere om beløp over 50.000 enn under.

Man reduserer også de skadelige utslippene med opptil 50% og drivstofforbruket med opptil 15%




Kontakt

Bilder

Last ned pressemeldingen som PDF